måndag, november 08, 2010

The Great Dying

Häromdagen såg jag det första avsnittet av den nya svenska webbserien "The Great Dying". Kort och gott är detta en postapokalyptisk berättelse som dessutom har den goda smaken att inkludera zombies. Visst, detta har gjorts förr, men sällan (om någonsin?) i Sverige, vilket gör det lite mer intressant.

Det är inte någon högbudgetserie vi talar om, men det är inget som serien direkt lider av. Visst kan man se ibland att det är "lite billigare" utfört, men det betyder inte att det är dåligt. Stämningen finns där, avsnittet genomsyras av en väldigt öde och enslig atmosfär, vilket ju i princip är ett måste när man handskas med att berätta en postapokalyptisk intrig. Handlingen i sig är hittills lite otydlig, men inget jag ser negativt på då jag antar att detta kommer utvecklas under seriens gång. Zombiesminket ser rätt bra ut, och det våld som är med är schysst gjort det också. Skådespeleriet kanske inte är av högsta klass, men det är långt ifrån så dåligt att man stör sig på det; det är helt enkelt OK, funkar för serien och dess syfte.

Det största felet med seriens första avsnitt och mitt bästa tips till dess skapare (om de läser detta) är att dialogen är på tok för lågt mixad i ljudbilden. Antingen bör dom se till att höja denna eller lägga till subtitles, för jag tyckte det var väldigt svårt att höra vad dom sa.

I övrigt då? Inget direkt att klaga på. Ska bli spännande att följa det här och se var det tar vägen. Jag hoppas på att serien fortsätter hålla samma klass, eller bli ännu bättre. Hur som helst är det kul att detta görs i Sverige. Första avsnittet kan ses nedan:

1 kommentar:

  1. Ett little italy på uppsving i Sverige. Post-Apo + Zombies, låter intressant.

    http://www.filmhunger.se

    SvaraRadera