söndag, april 11, 2010

Den Magiska Biodagen 2010 - En sammanfattning

Igår var jag och min flickvän i väg till Alingsås för att besöka biografen Palladium, där Den Magiska Biodagen's 2010-upplaga skulle äga rum. Tåget åkte in på stationen vid halv tolv-tiden på förmiddagen, där vi möttes upp av arrangören tillika Argentodyrkaren Peter. Vi gick mot biografen, där det redan hade börjat samlas folk för att titta in de varor som de säljare som dykt upp hade att erbjuda.

Klockan 13.15 var det dags för screening av filmen Dragonetti, som då visades i en icke-färdig version i syfte att få feedback av publiken. Själv uppskattade jag inte det som visades, då jag har väldigt svårt för lågbudgetskräck, och det hela var hantverksmässigt i mina ögon inte bra. Nästa film på schemat var den tyske "legenden" Andreas Schnaas' senaste film Don't Wake the Dead, som i samma veva släpptes på DVD av det svenska bolaget Sick Films. Jag hade inga förhoppningar alls om jag ska vara helt ärlig, då det jag hört ang. herr Schnaas varit långt ifrån smickrande. Filmen var inte så dålig som jag befarat, men det var fortfarande tämligen kasst. Hade filmen varit kortare och skippat sina hemska musikvideoinslag hade jag inte varit så negativ mot den, då dessa två faktorer bidrog till att dra ner filmen betydligt.

Efter detta var det dags för skräckfilmsquiz, som på förra årets upplaga innebar mig som vinnare. I år var quizet enligt mig lättare och behandlade "större" filmer, men det var fortfarande kul att få använda hjärnan och få nytta för all kunskap man samlar på sig om skräckfilm. Det visade sig att jag blev vinnare, igen, men det var verkligen nätt och jämnt, då jag vann på utslagsfrågan som rörde hur mycket pengar Låt Den Rätte Komma In spelat in på amerikanska biografer, där jag drog en lycklig chansning och kammade hem vinsten. Efter detta var det matdags, och sedan dags för visning av den svenska skräckisen Insane, som bland annat var regisserad av Anders Jacobsson, mannen bakom kultrullen Evil Ed. Jag kommer att recensera Insane mer ingående i ett kommande blogginlägg, men kan redan nu säga att det var en frisk fläkt i den svenska skräckfilmsvärlden som gjorde mig nöjd!

Efter att de nya filmerna fått ta plats var det dags för två äldre klassiker att visas på duken. Först ut var Dario Argento's giallo från 1987, Opera, som jag innan denna visning inte sett på ett par år, så det var en välkommen omtitt. Som vanligt när det kommer till Argento är det vansinnigt snyggt och visuellt sett ett mästerverk. Tyvärr funkar inte filmens intrig lika bra, och filmens slut är något som jag tycker känns väldigt tamt och helt klart hade kunnat gjorts bättre. Hursomhelst så är Opera fortfarande en bra film, men inte Argento's bästa, eller i närheten av bästa. Sist ut för dagen var Sam Raimi's kultklassiker Evil Dead, som är en av mina favoritfilmer. Att den dessutom visades på riktig 35 mm-film gjorde inte det hela sämre, och jag blev ytterligare euforisk när arrangören Peter berättade att det bara existerar 2 ex av filmen på 35 mm. Snacka om högtidligt! Filmen var lika bra som den alltid var; ett mästerverk. Blodigt, kul och otäckt, Evil Dead är en film som jag kan se, och kommer att se, om många gånger.

Sammanfattningsvis var det en rolig dag och ett lyckat arrangemang, liksom förra året! Jag hoppas på framtida arrangemang och att jag kan besöka även dem!

2 kommentarer:

  1. Ja, det var allt en trevlig upplevelse! Gillade verkligen den stora biosalongen, plus för den. Och så hade jag det bästa resesällskapet också, förstås. <3

    SvaraRadera
  2. Jag som hade bästa sällskapet <3

    SvaraRadera