tisdag, mars 02, 2010

Recension: [REC] 2 (2009)

När jag och en vän sent en natt sommaren 2008 satte oss ner för att se på den omtalade spanska skräckisen [REC] visste jag inte vad som väntade. Visst, jag hade förhoppningar på att det skulle vara bra med tanke på de omdömen jag hört, men filmen i sig hade jag inga direkta föreställningar om. Både jag och nämnda vän satt sen under filmens gång och var totakt skräckslagna över vad vi såg, för [REC] visade sig vara bland det otäckaste jag sett. När jag sedan fick nys om att det skulle komma en uppföljare blev jag såklart glad, även om jag anade att jag skulle kunna komma att uppleva den där skräcken igen.

Uppföljaren utspelar sig direkt efter den första filmen. Vi får följa ett gäng insatsstyrkesoldater som tillsammans med en man som utger sig för att vara doktor ska gå in i byggnaden för att dokumentera vad som hänt. Ganska snart visar det sig dock att mannen inte är doktor, utan präst, och att deras uppdrag i lägenhetskomplexet är att samla in blod från den första smittade, en flicka. Det kommer knappast som en förvåning när saker och ting ganska snart börjar gå snett och byggnaden återigen förvandlas till en mardröm. Filmens första halva lyckas precis som sin föregångare att skapa en klaustrofobisk och jobbigt otäck stämning, där man stundtals sitter med alla nerver i kroppen på helspänn och bara väntar på att helvetet ska bryta lös. Stilistiskt är det som den första filmen, handfilmat, vilket i min mening bidrar till att skapa en nära relation till filmens karaktärer.

Tyvärr sänks filmens kvalitet när ungefär hälften av den gått, då ett i mitt tycke smått onödigt temporärt berättarskifte sker och filmens svettigt skrämmande atmosfär för en stund avbryts av att nya karaktärer introduceras. [REC] 2 presenterar orsaken till varför folk blir zombie-liknande varelser, och utan att här avslöja vad orsaken är kan jag säga att jag tycker det är ett intressant grepp som definitivt föll mig i smaken och bidrog till att ge filmen en ytterligare dimension av skräck. Att filmskaparna sedan inte riktigt lyckas med att knyta ihop säcken på ett för mig tillfredsställande sätt är synd, men det betyder inte att slutet är dåligt, inte alls. Det är en väldigt intressant idé som helt enkelt inte utförs så bra som man kan hoppas.

Kan det bli en [REC] 3 då? Det verkar så, då det åtminstone finns en officiell hemsida uppe, där textraden "PRÓXIMAMENTE" (som betyder "Soon") är det enda som syns. Jag hoppas de tar vidare storyn i rätt riktning och lyckas göra en bra trilogi, då [REC] 2 helt klart är en bra uppföljare, om än inte lika bra som dess föregångare.