lördag, februari 13, 2010

Recension: Beyond the Door (1974)


Jag har på senare dar fått en smak, lust, eller vad man nu än vill kalla det, för att se filmer med ockult och/eller djävulstema. Dock har det inte blivit så många hittills, även fast det finns ett helt gäng som jag är sugen på att se. Dags att ta tjuren vid hornen, tänkte jag, och därmed se en sån här film, och denna gång föll valet på den italienska Beyond the Door. Med tanke på min förkärlek till italiensk film från denna gyllene era (70-talet), så var mina förväntningar åtminstone såpass högt ställda att jag hoppades få en underhållande filmstund.

Det som förvånade mig mest med filmen var att den var mycket otäckare än jag väntat mig. Det är inte konstant otäckt, och det är inte alls den läskigaste film jag sett, men i vissa scener lyckas filmskaparna väl med att skapa en skräckfylld stämning. Något jag uppskattade var hur de använt sig av ljud för att skrämma tittaren, något som enligt mig funkade väl, då jag tycker att vissa av de ljudeffekter som används för att simulera djävulen/demonen som besitter den stackars kvinnliga huvudrollsinnehavaren, var otäcka. Jag hade snarare väntat mig en något halvcheezy italiensk rulle som kanske lånade lite väl mycket från amerikanska förlagor, men i mina ögon lyckas Beyond the Door åtminstone vara någorlunda... originell kanske inte är rätt ord, men i alla fall egen.

Filmen besitter även en väldigt speciell stämning som bidrar till att intrigen ibland är rätt svår att få grepp om. Saker händer utan att det förklaras tydligt, något som inte alls behöver vara negativt, och i vissa fall funkar, men här blir det kanske något för mycket, då jag tappade fokus lite på filmens handling i all den smått luddiga stämning som filmen har. Beyond the Door var, trots sina brister, en bra och underhållande film, som dock kunde vunnit på att vara lite kortare och lite rakare i sitt berättande, som de som uppskattar italiensk film från denna tidsperiod borde ta till sig med nöje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar