tisdag, mars 01, 2011

Postersnack #1: SS Girls

För att göra denna blogg intressantare både för alla läsare och mig själv tänkte jag nu starta en form av inläggsserie där jag diskuterar filmaffischer, eller posters (därav namnet). Jag kommer dock inte prata om vilka affischer som helst, då blir det ett lite väl brett område. För att göra det enklare tänkte jag presentera några kriterier som kommer gälla för detta;

1. Affischen måste vara snygg och/eller cool/stenhård
2. Jag måste ha sett filmen

Möjligen är dessa kriterier snälla, men för mig är det inte en allt för gigantisk mängd posters som matchar dessa två kriterier, och därför kommer ändå mina inlägg att bli personligt färgade och förhoppningsvis även intressanta. Men, nog om det, nu över till den första affischen att diskuteras.
SS Girls (1977, dir: Bruno Mattei)
Alla med ett gott öga för filmposters ser ju direkt att detta är ett mästerverk i sin genre. Det är egentligen svårt att veta var man ska börja, här finns mycket gott att vila ögat på.

Vi kan för enkelhetens skulle börja med titeln, som i ståtlig text pryder omslaget. SS Girls är ju en helt fantastisk titel i sig, och innebär i princip att det inte kan vara en dålig film vi har att göra med, vilket det heller inte är. Att titeltexten dessutom är placerad mellan den nästan löjligt hårda kvinnans ben gör det bara bättre.

Det som ögonen faller först på kanske i och för sig är den där kvinnan. Hon är trots allt placerad centralt och ges störst utrymme. Smart val. Hennes iskalla blick och, på vissa områden sparsamma, läderklädsel ger ett klart intryck att det inte är något våp vi har att göra med. Man riktigt ser hur hon utstrålar auktoritet, vilket man även kan se på den livrädda blondinen som sitter till höger.

Den rätt så korpulente naziofficern till vänster ser härligt genomond ut, och visar med sin svettiga och trånande blick att han är en man vars hjärna döljer en uppsjö av snuskiga fantasier, troligen om kvinnan som pryder posterns mitt. Den andra snubben, han till höger, är väl kanske inte lika skräckinjagande, men man ser att det inte är några goda intentioner som lyser genom hans ögon, och säkerligen drömmer även han om att få lägra denna nazigudinna.

De övriga kvinnorna ger minst sagt blandade intryck. Hon till vänster ser både lesbisk och nazistisk ut, och med tanke på vilken film det är vi har att göra med, är hon säkert båda delarna. Hennes blick utstrålar elakhet, och liksom de båda männen hyser säkert även hon starka sexuella känslor för fröken SS Girl själv. Den andra kvinnan, hon till höger, ser helt klart ut att vara den minst onda av dessa depraverade själar. Hon ser ut att ha blivit utsatt för både ett och annat i nazisternas regi, och hennes brist på kläder antyder att några av dessa saker är av sexuell natur, inte helt omöjligt från kvinnan i mitten.

Hur står sig postern i övrigt då? Jo, alla vet ju att det är väldigt viktigt med en bra tagline. SS Girls lyckas även med detta, och utlovar ett äventyr späckat med onda och sexuellt depraverade nazister som fritt får härja runt i mästaren Bruno Matteis regi.
Det här är med andra ord en poster jag utan tvekan skulle låta pryda mina väggar, och som förhoppningsvis kommer att göra just detta en vacker dag, det till trots att det kikar fram en swastiska i bakgrunden, något man dock får förbise när affischen i övrigt är en estetiskt fulländad skapelse.

2 kommentarer:

  1. Japp, den här typen av postrar är klart tilltalande! Jag gillar den här!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att den är riktigt snygg. Den här affischen tröttnar man sent på!

    SvaraRadera