söndag, november 28, 2010

Christoffer Kohlberg - Råttattack!

Så var det då dags för ännu ett stycke rykande färsk skräcklitteratur, även denna gång signerat Oddbooks Förlag. Denna gång rör det sig om den första boken i en serie kallad "Ond Bråd Död", som jag hoppas kommer bli en långkörare som behandlar alla möjliga sorters hemskheter. Efter att ha läst Fred Andersons "Bögskräck" fick Oddbooks någon slags kvalitetstämpel hos mig och det var därför med ett större lugn som jag tog mig an Christoffer Kohlbergs "Råttattack!".

Som titeln helt och hållet avslöjar är det alltså elaka råttor det handlar om. Det här är ju knappast något nytt ämne på skräckmarknaden, men det är samtidigt ett fungerande koncept som man, så länge det är kompetent utfört, kan uppleva många gånger. I detta fall handlar det om den lilla staden Skogsviken som blir utsatt för råttornas vrede. Det är en flock råttor som leds av en riktigt stor och elak råtta, och flocken är inte i varierande grad påverkade av den lilla stadens numera nedlagda fabrik som spillt ut diverse gifter i naturen. I centrum står journalisten Saga, som kommit dit för att rapportera om ett jippo som ska ske i staden, men som samtidigt får betydligt värre saker att hantera...

Nej, det här är heller inget språkligt mästerverk. Kohlberg skriver märkbart i ett underhållningssyfte, och det är väl för väl när det kommer till en råttskräckis i bokform. Det enda jag kan störa mig på är att det stundtals är lite halvdant korrekturläst med lite småfel här och där, men det är inget som nämnvärt stör läsupplevelsen, utan kan ses mer som en uppmaning. Karaktärerna i boken är väl kanske heller inte något av det mest välskrivna jag läst, men de funkar ypperligt i bokens kontext och är därför inget jag tycker man kan klaga värst mycket på.

Kohlbergs starka sida är liksom hos författarkollegan Anderson hans sätt att underhålla med en tämligen fantasifull story, och då kvittar det i princip helt och hållet att han inte skriver som en nobelprisvinnare. Han levererar istället en väldigt fartfylld och bra tempodriven skräckroman som lägger mycket fokus på att äckla läsaren med sina ibland väldigt grova våldsskildringar av människor som råkar illa ut för råttor. Det är blodigt och slafsigt och hela tiden väldigt kul att läsa, vilket jag ändå får säga bör vara huvudsyftet med en bok av detta slag.

Kort och gott kan jag konstatera att Oddbooks lyckats ge ut ännu ett klart läsvärt och framförallt väldigt underhållande stycke skräcklitteratur. Det ska bli en fröjd att få fortsätta ta del av de kommande inslagen i "Ond Bråd Död"-serien och få uppleva vad de än nu kan erbjuda. Jag hoppas också att Kohlberg tar till vara på sin förmåga att skriva bloddrypande och underhållande skräckfiktion och fortsätter på det spåret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar